Dobrý pocit nestačí. Chtějte od akce víc!

18.01.2019

Pořádáte firemní večírek, na baru je dobré pití, zaměstnanci se baví, postupem času se uvolňují kravaty, o půlnoci možná přijde kouzelník. Lidé si vaši party na potkání pochvalují.
A vy na konci odcházíte s pocitem, že jste jako zaměstnavatel a organizátor v jedné osobě uspěli. Víte ale, že firemní akce může přinést daleko víc než jen promile v krvi?

Zkuste si to představit. Chystáte se uspořádat zajímavou akci, která vaše kolegy a zaměstnance vytrhne z šedé rutiny pracovního života. Chcete, aby se pobavili, a na to máte vyhrazený určitý rozpočet. Zamluvíte prostory, objednáte catering, možná nějakou hudbu. Večírek plyne a vy jste rádi, že jste se vešli do budgetu. Sečteno podtrženo, akce podle vás splnila účel.

Jenže těch účelů a pozitivních dopadů může být mnohem víc. A nemusí vás to stát ani korunu navíc. Víte, že takovou akcí můžete zlepšit vztahy na pracovišti? Že se vaši zaměstnanci mohou vzájemně lépe poznat? Že je můžete něco nového naučit nebo je kulturně obohatit? To se může stát náhodně, nebo můžete všechny přínosy přesně naplánovat a poté je do akce "vložit".

Odkud začít?

Staré námořnické přísloví říká "Námořníkovi, který neví, do kterého přístavu pluje, je vítr nanic,"
a stejně je to i u firemní akce.

Na začátku se jen stačí zamyslet, čeho opravdu chcete dosáhnout. Nic víc, nic míň. Řekněte si dopředu, co chcete lidem ve firmě dát. Až vaše představa získá pevný obrys, je už o něco jednodušší vytvořit podobu konkrétních aktivit, které povedou k cíli.

Například taková zajímavá networkingová hra přece nestojí víc, než chvilku vašeho zamyšlení, a bude mít větší přínos, než když bezcílně přesunete skupinky z kanceláře na párty. Ukážeme si to v praxi.

"Každá akce má potenciál způsobit řadu pozitivních i měřitelných věcí." 

Jak dostat vizi k zaměstnancům

Majitelé jedné firmy, pro kterou jsme pořádali vánoční večírek, si stěžovali, že zaměstnanci neznají firemní vizi. Ačkoliv ji vložili na přední stranu firemního katalogu, nikdo ji nečetl a nikoho se nedotkla. Co s tím? Poradili jsme jim, aby vizi zajímavě začlenili do proslovu o výsledcích firmy v loňském roce, který bývá tradiční součástí vánočních akcí. Lidé totiž obvykle nerozumí, proč se firmě dařilo a co to pro ně znamená, že vyrostla o 40 %. Neslyší, že je to jejich zásluha, ale jen to, že šéfové dostanou přidáno.

My jsme proslov upravili a společně s vedením připravili řeč, která podtrhuje vizi a konkrétně ukazuje, jak se zaměstnanci na úspěchu podíleli. Lidé se tak přirozenou cestou dozvěděli, co je vizí firmy a jakým způsobem ji společně naplňují. O vizi v průběhu večera mluvil také moderátor, vizuálně doprovázela i nabídku menu. Velká část obecenstva byla příjemně zaskočena a vizi si pamatuje dodneška.

Jak degustací podpořit seznámení

Představte si, že pro kolegy pořádáte akci s degustací pokrmů a vína. Cílem je, aby se lidé z různých oddělení blíže seznámili. Jak to jde k sobě? Každý účastník dostal při vstupu svůj barevný kód, rozumějte barvu. Pravidlem akce bylo, že si smí občerstvení vyzvednout pouze ve dvojici s majitelem stejné barvy. Barvy jsme namíchali a rozdělili účelově mezi různá oddělení.

Abychom zabránili křečovité konverzaci nebo trapnému tichu, o "icebreak" se vždy postaral sommeliér. Lidé spolu chvíli postáli, ochutnávali a často se pustili i do osobnější debaty. Pohodová atmosféra se nesla celým večerem. Ze zpětné vazby od vedení víme, že zaměstnanci si teď napříč odděleními rozumí lépe a jejich komunikace nabyla zcela novou dynamiku.

Jak naučit i bez školení

Na firemních večírcích jsou populární také soutěže typu "Riskuj". Týmy soutěžících odpovídají na otázky z vážných i méně formálních témat, týkajících se firmy (historie podniku, co obnáší práce jednotlivých oddělení, trapasy z večírků a podobně). Díky zábavnému formátu můžete zaměstnancům předat i informace, které by jinak vyžadovaly seminář nebo školení. A ty - jak víme - málokoho nadchnou.

Až tedy budete připravovat vaši příští akci, nezapomeňte se zamyslet, co od ní budete chtít víc, než obvykle. Potom totiž taková akce nebude jen utracením firemního budgetu, nýbrž skutečnou investicí do budoucnosti firmy.